Na današnji dan 10.02.1960 zatočen u kući župnog ureda u Krašiću preminuo je kardinal Alojzije Stepinac. Nakon Drugog svjetskog rata i poraza ustaške vlasti u Hrvatskoj, Stepincu je ponuđeno da okrene leđa Vatikanu i bude poglavar, komunističkom režimu odane, nekakve zasebne jugoslovenske katoličke crkve ili će biti optužen za suradnju s nacistima i biti osuđen. Bez straha od zatvora i smrti Stepinac ostaje vijeran Kristu i svetoj Crkvi katoličkoj, te odbija prijedlog komunista. Uhićen je i izveden pred sud, te u montiranom sudskom procesu osuđen na 16 godina zatvora u Kaznenom domu Lepoglava. Nakon pet godina, usljed narušenog zdravlja, pušten je iz zatvora i odveden u kućni pritvor u župnom uredu u rodnom mjestu Krašiću, gdje je i preminuo od policitemije, mada postoje indicije da je bio dugoročno trovan. Papa Pio XII. ga je 1952. godine imenovao kardinalom, a papa Ivan Pavao II. je prilikom posjeta Hrvatskoj 03.listopada 1998 Stepinca uzdignuo na čast oltara i proglasio blaženim. Tada je pokrenuta i kauza za proglašenjem svetim, koju je, pod pritiskom mržnje i laži određenih lobija, te protesta Sprske pravoslavne crkve, trenutni papa Franjo ''zaledio'' na neodređeno vrijeme što je presedan u povijesti Katoličke crkve.
Uz nadu da će kardinal-mučenik ipak biti proglašen svetim i stavljajući se pod njegov zagovor kod Boga ovdje objavljujemo njegov govor izrečen 03. listopada 1946 tijekom saslušanja na sudu koji je aktualan i sada u ovom teškom vremenu napada na Katoličku crkvu sa svih strana.
"Na sve tužbe, koje su
ovdje protiv mene iznesene, odgovaram daje moja savjest mirna, makar se
publika tome smijala. Sada se ne kanim braniti niti apelirati protiv
osude. Ja sam za svoje uvjerenje sposoban podnijeti ne samo
ismjehivanje, prezir i poniženje, nego - jer mi je savjest čista -
pripravan sam svaki čas i umrijeti.
Stotinu puta je ovdje
ponovljen izraz "optuženi Stepinac". Ali nitko nije toliko naivan, da ne
bi znao, da iza toga "optuženoga Stepinca" sjedi ovdje na optuženičkoj
klupi nadbiskup zagrebački, hrvatski metropolita i predstavnik katoličke
Crkve u Jugoslaviji. Sami ste toliko apelirali na ovdje prisutni kler,
da kaže, da je samo Stepinac kriv ovima i njihovu stavu naroda i klera.
Obični Stepinac ne može imati taj utjecaj nego samo nadbiskup Stepinac.
17
mjeseci već se vodi protiv mene borba u štampi i u javnosti, inače 12
mjeseci podnosio sam faktičnu internaciju u nadbiskupskom dvoru.
Upisuje
mi se u krivnju prekrštavanje Srba. To je uopće neispravan naziv, jer
tko je jednom kršten, ne treba ga više prekrštavati, nego se radi o
vjerskom prijelazu.
Ja o tom neću opširnije govoriti nego velim,
da mi je savjest čista, a povijest će jednom reći o tom svoj sud.
Činjenica je, da sam morao premještati župnike, jer im je prijetila
opasnost smrti od pravoslavnih, jer su ih htjeli Srbi ubiti, zato što
otežu s prijelazima. Činjenica je, da se u prošlo ratno vrijeme Crkva
morala provlačiti kroz poteškoće kao zmija, a išlo se na ruku srpskom
narodu s nakanom da mu se pomogne, kako se dalo i moglo. Gospodin mi je
predsjednik predočio prijepis, što sam tražio prazni pravoslavni
manastir - nekoć naš pavlinski - u Orehovici, da se u nj smjeste
trapisti, koje su Nijemci protjerali iz Rajhenburga. Smatram da mi je
bila dužnost da pomognem braći Slovencima, koji su od hitlerovaca bili
izagnani, da se sklone.
Kao
teški zločin pripisuje mi se vojni vikarijat. Pitao me je predsjednik
suda, nisam li smatrao izdaju Jugoslavije, dok sam u toj stvari stupio u
vezu s Nezavisnom Državom Hrvatskom. Ja sam bio vojni vikar i za bivše
Jugoslavije. Nastojao sam pitanje vojnog vikarijata urediti kroz ovih
8-9 godina. No nije došlo do definitivnog rješenja. To je pitanje
konačno bilo uređeno u Jugoslaviji i konkordatom koji je stvoren teškom
mukom, svečano ratificiran u parlamentu, da onda propadne na ulicama
beogradskim.
Kad je rat Jugoslavija - Njemačka bio pri kraju, ja
sam morao pružiti duhovnu pomoć i ostacima vojnika katolika bivše
Jugoslavije i novostvorene Nezavisne Države Hrvatske. Ako je, dakle,
država propala, a vojska ostala, morali smo pogledati tu situaciju.
Nisam
bio persona grata ni Nijemcima ni ustašama. Nisam bio ustaša, niti sam
položio njihovu zakletvu, kako su učinili vaši činovnici, koji su ovdje.
Hrvatski se narod plebiscitarno izjasnio za hrvatsku državu i ja bih
bio ništarija, kad ne bih osjetio bilo hrvatskog naroda, koji je bio rob
u bivšoj Jugoslaviji. Rekao sam: Hrvatima se nije dozvoljavalo da
napreduju u vojsci ili da uđu u diplomaciju osim da promijene vjeru ili
ožene inovjerku. Tu je faktična baza i pozadina mojih poslanica i
propovijedi.
Što sam govorio o pravu hrvatskog naroda na slobodu i
nezavisnost, sve je u skladu s osnovnim principima saveznika istaknutim
u Jalti i u Atlantskoj povelji. Ako prema ovim zaključcima svaki narod
ima pravo na svoju nezavisnost, zašto bi se to onda branilo samo
hrvatskom narodu? Sveta Stolica je toliko naglašavala da i mali narodi i
narodne manjine imaju pravo na slobodu. Zar katolički biskup i
metropolita ne bi o tom smio ni pisnuti? Ako treba, past ćemo, jer smo
vršili svoju dužnost. Ako mislite da je hrvatski narod zadovoljan ovom
sudbinom ili mu eventualno još pružite priliku da se izjasni, s moje
strane nema poteškoća. Poštivao sam volju svoga naroda i poštivat ću je.
Optužujete
me kao neprijatelja državne i narodne vlade. Molim vas, kažite mi, koja
je za mene vlast bila 1941. godine? Da li pučista Simović u Beogradu,
ili izdajnička, kako je vi zovete, u Londonu ili ona u Jeruzalemu, ili
vaša u šumi, ili ova u Zagrebu? Dapače, i godine 1943. i 1944., da li
vlada u Londonu ili u šumi? Vi ste za mene vlast od 8. svibnja 1945. Zar
sam mogao slušati vas u šumi i ovdje njih u Zagrebu? Je li se uopće
može dva gospodara služiti? To nije po katoličkom moralu ni po
međunarodnom ni po opće ljudskom pravu. Nismo mogli ovdje vlast
ignorirati, makar bila ustaška, ona je bila ovdje. Vi mene imate pravo
pitati i zvati na odgovornost od 8. svibnja 1945.!
(Tu mu upadne u riječ predsjednik suda Vimpulšek rekavši: "Onda ne bismo smjeli po tome suditi ni Paveliću ni Lisaku.")
Glede
kakvih terorističkih mojih čina nemate dokaza, niti će vam itko
vjerovati. Ako su Lisak, Lela Sofijanec i drugi dolazili k meni pod
drugim imenom ili ako sam primio pisma, koja nisam znao ni pročitati,
ako je to krivnja, što su ljudi k meni dolazili, primit ću mirno osudu.
Ako
sam svećeniku Mariću dao propusnicu, ništa si ne predbacujem, čista mi
je savjest, jer mi nije bila nakana učiniti ništa protiv poretka i mirne
duše mogao bih poći na drugi svijet s tom krivnjom. Hoćete li mi to
vjerovati ili ne, sporedno je. Optuženi zagrebački nadbiskup zna za
svoje uvjerenje ne samo trpjeti nego i umrijeti!
Sam predsjednik
vlade dr. Bakarić rekao je svećeniku Milanoviću: "Mi smo uvjereni, da
iza tih akcija stoji nadbiskup, ali nemamo nikakvih dokaza." To je za
mene dovoljno rečeno.
A sada: u čemu je čitav spor, naše teškoće i zašto nije došlo do smirenja prilika?
Državni tužilac je toliko puta ustvrdio, da nigdje nema tolike slobode savjesti, kao ovdje u ovoj državi.
Slobodan
sam navesti neke činjenice, iz kojih će se vidjeti protivno. Ponovno
tvrdim pred svima: 260-270 svećenika poubijano je od narodnog
oslobodilačkog pokreta. U nijednoj civiliziranoj državi na svijetu ne bi
toliki svećenici bili tako kažnjeni za te krivice, koje im imputirate.
Evo
npr. župnik u Slatini, Bürger! Ako je bio član Kultur-bunda, pa da ste
ga recimo sudili na osam godina, no vi ste radi toga, što je kao dekan
prenesao bogoslužne stvari iz susjedne voćinske crkve, što mu je bila
dužnost, sudili ga na smrt i ubili.
Ponovno tvrdim: u nijednoj
drugoj civiliziranoj državi ne bi se tako sudilo. Svećenik Povoljnjak
ubijen je bez suda kao pseto na cesti. Isto i s okrivljenim časnim
sestrama. U nijednoj drugoj civiliziranoj državi ne bi ih se na smrt
sudilo, nego najviše na zatvor. Vi ste učinili pogrješku fatalnu, što
ste pobili svećenike. Narod vam to neće nikada zaboraviti.
Naše
katoličke škole izgrađene s toliko žrtava, oduzete su nam. Onemogućen je
rad naših sjemeništa. Da nisam dobio iz Amerike sedam vagona, uopće se
ne bi ove godine bilo moglo početi s radom. A to su djeca siromašnog
seljačkog našeg svijeta. Silom ste uzeli svu imovinu sjemeništima. Niste
učinili ništa manje, nego li Gestapovci, koji su oduzeli sjemeništu
posjed Mokrice. Nismo proti agrarnoj reformi, ali se to moralo raditi u
sporazumu sa Sv. Stolicom.
Naša sirotišta su onemogućena. Uništene
su naše tiskare i ne znam postoji li još gdje koja. Nema više naše
štampe, koju ste ovdje toliko napadali. Nije li uopće škandal tvrditi,
da Crkva nije nigdje toliko slobodna kao ovdje? Dominikanci su dali
štampati jednu pobožnu knjižicu, koju sam ja preveo s francuskog i
utrošili su 75.000 dinara. Kad je knjižica bila već odštampana i kad su
htjeli nakladu podići, nisu knjige dobili i toliko štetuju. Zar je to
sloboda štampe?
Nestalo je i ništa ne radi Društvo sv. Jeronima.
To je teški delikt prema narodu ovako postupati s najvećom našom
kulturnom institucijom.
Predbacili ste mi i "Karitas". Ali velim
ovdje: taj je "Karitas" učinio goleme usluge našem narodu i vašoj djeci.
Onda vjeronaučna obuka. Postavili ste načelo: u višim razredima
srednjih škola ne može biti vjeronaučne obuke, a u nižim po volji. Kako
ste mogli maloj djeci, koja još nisu dorasla da sama odlučuju, dozvoliti
da se odlučuju za vjeronauk, a višeškolcima, koji već imaju i pravo
glasa, ne dopuštate slobodno odlučivanje u pogledu vjeronauka u školi?
Naše
katoličke bolnice časnih sestara koliko imaju nevolja! Protiv volje
ogromne većine naroda uveli ste civilni brak. Zašto niste tu slobodu
izrazili više u mentalitetu našeg naroda? U Americi je to pametnije: tko
hoće, civilno, tko hoće, crkveno. Mi vam ne branimo stanovitu kontrolu
nad brakom. Ali naš narod vrlo boli, kad mora najprije ići na oblast, a
onda na crkveno vjenčanje. Da ste se na nas obratili, dali bismo vam
sugestije u spomenutom smislu.
Otete su zgrade nekim redovnicama u
Bačkoj, neke crkve u Splitu bile su, ne znam jesu li još, kao magazini.
Imovina Crkve oduzeta je bez sporazuma sa Sv. Stolicom. Vidjeli ste da
narod nije htio primati tu zemlju. No materijalno pitanje to je
najzadnji problem. Bolna je točka ovo:
Nijedan svećenik i biskup
nije danas siguran za život ni danju ni noću. Biskup Srebmić je na
Sušaku bio napadnut od mlađarije nahuškane od stanovitih ljudi i tri
sata su ga gnjavili u sobi i inače napadali, a vaša policija i milicija
samo gleda. Ja sam to isto iskusio u Zaprešiću. Biskup Lach bio je na
krizmi preko Drave i premda se znalo da onamo dolazi, prebacili su ga
natrag ovamo preko Drave i cijelu noć držali u zatvoru u Koprivnici i
nisu mu dali da krizma Dapače vaši su ljudi, koji su bili u šumi, došli k
meni i izjavili: `To je nedostojan postupak. Mi idemo k vlastima
protestirati! Biskupu Buriću su također razbili kamenjem prozore, dok je
bio na krizmi. Biskup Pušić je, kako čujem, ovih dana napadnut trulim
jabukama i jajima.
Mi ovakvu slobodu smatramo iluzijom i mi nećemo
biti bespravno roblje. Borit ćemo se svim zakonitim sredstvima za svoja
prava i u ovoj državi. (Čuje se glas iz publike: "Niste ih zaslužili!
")
Evo, da razumijete, zašto smo se borili : još jedno tri do četiri primjera slobode.
U
školskim udžbenicima tvrdite protivno od svih dokaza povijesti, da Isus
Krist nije postojao. Znajte, Isus Krist je Bog! Za Njega smo spremni
umirati, a danas je nauka to, da on uopće nije postojao! Kad bi se koji
profesor usudio učiti protivno, mogao bi se sigurno nadati da će
izletjeti iz škole. Ja vam kažem, g. državni tužioče, da uz ovakve
uvjete nije Crkva slobodna, nego da će za kratko vrijeme biti
istrijebljena.
Krist je temelj kršćanstva. Vi se zauzimate za
pravoslavne Srbe: Pitam ja vas, kako vi sebi zamišljate pravoslavlje bez
Krista? To je jedan apsurd! Kako vi zamišljate Crkvu bez Krista? To je
jedan apsurd!
Za Majku Božju kaže se u knjigama, da je bila
bludnica. A znadete li, daje ona za pravoslavne i katolike najsvetiji
pojam? Naređujete, to je službena nauka, da je čovjek postao od majmuna!
Ako imade tko tu ambiciju, neka mu bude! Ali otkuda dolazi netko da to
odredi kao službenu teoriju, koju danas ne priznaje nijedan učenjak
svjetskog glasa?
(Javni tužitelj primjećuje na to: "To nije nitko
tvrdio, da je čovjek od majmuna, ni Darwin, ni Haeckel. To ste izvrnuli
vi i čitava reakcija".)
Po vašem shvaćanju materijalizam je jedini
naučni sistem, a to znaci izbrisati Boga i kršćanstvo. Ako nema ništa
osim materije, onda vam hvala na slobodi. Rekao je jedan od vaših ljudi
višeg položaja: "Nema čovjeka u ovoj državi, kojega mi nismo kadri
staviti pred sud i suditi."
Na ostale optužbe, kojima nas
stavljate u red koljača i prijatelja terorista, velim da nisu ni sva
zlodjela u bivšoj Nezavisnoj Državi Hrvatskoj počinjena od domobrana i
ustaša. Nije za Crkvu bilo lako broditi. Morala se probijati kroz mnoge
poteškoće.
Neka se ne misli da ja hoću rat. Neka sadašnja vlast
povede razgovore sa Sv. Stolicom. Crkva ne pozna diktata, ali nije
protiv poštenih sporazuma. To se može. Onda će biskupi znati što im je
dužnost i neće se trebati tražiti svećenike da ukazuju njihovu krivnju,
kao što je bilo ovdje.
Konačno da kažem par riječi i o Komunističkoj partiji, stvarnom mojem optužitelju.
Ako
se misli, da smo mi zauzimali dosadašnji stav radi materijalnih stvari,
krivo je, jer mi smo ostali čvrsti, evo i nakon što nas se osiromašilo.
Nismo protivni tome da radnici dođu do većih prava u tvornicama, jer je
to u duhu papinskih enciklika, niti što imamo protiv pravednih reforma,
ali neka nam dozvole pristaše komunizma, ako je slobodno propovijedati i
širiti materijalizam, da bude i nama pravo ispovijedati i propagirati
naša načela. Katolici su za ta prava umirali i umirat će.
Ja
završujem: Uz dobru volju se može doći do sporazumijevanja, no
inicijativa je na današnjoj vlasti! Niti ja, niti episkopat nismo
stranka za načelno sporazumijevanje, nego državna vlast i Sv. Stolica. A
što se tiče mene i moga suđenja, ja ne trebam milost, savjest mi je
mirna."
Tekst kardinalovog govora preuzet je sa facebook stranice novicijata hrvatske dominikanske provincije
.
Nema komentara:
Objavi komentar