Na najčitanijem hrvatskom katoličkom portalu bitno.net prošle je godine objavljen lijep članak o tome kako je papa Franjo telefonom nazvao teško bolesnog talijanskog novinara i katoličkog publicistu Maria Palmara, te mu izrazio svoju blizinu i podršku. Jako lijepa i nadasve hvale vrijedna gesta Svetog Oca.
Prije nekoliko dana na istom tom portalu objavljena su i dva teksta dr. Ivana Zelića o tzv. Lefebvreovcima i ''tradicionalistima''. Oba članka su jako površno napisana, te puna predrasuda i poluistina. Vjerovatno sam od portala bitno.net očekivao (pre)više, ali mišljenja sam da je (slučajno ili namjerno) propuštena prilika da se čitateljima malo potpunije i objektivnije objasni tko su ustvari ''tradicionalisti'' i da nisu svi tradicionalisti ujedno i Lefebvreovci, te da npr. u Zagrebu postoji mjesto gdje se svake nedjelje i blagdanima služi misa po tridentinskom obredu ito uz odobrenje kardinala Josipa Bozanića, koji je, nakon intervencije iz Vatikana, toj zajednici dodijelio i crkvu i svećenika. Također, kao i većina drugih koji pišu takve tekstove, autor spomenutih članaka se nije ni dotakao pitanja zbog čega u pojedinim crkvenim krugovima postoji tolika bolesna mržnja prema vjernicima koji su vijerni tradiciji i starom obredu mise na koji po dopuštenju samoga Pape imaju pravo. Takvim se agresivnim odnosom prema njima, te vjernike bukvalno tjera Lefebvreovcima. Uzmimo za primjer Kostariku, gdje su malo pomalo dokinuta sva mjesta na kojim se redovito slavila tradicionalna latinska misa, što je dalo priliku ne samo Lefebvreovcima, nego i kojekakvim sedevakantističkim pseudokatoličkim sektama, da te vjernike vrbuju u svoje redove.
Papa Franjo poziva na što više milosti i velikodušnosti prema svakome, ali očigledno to mnogi crkveni velikodostojnici tumače na raznorazne načine i dok su im puna usta ''milosti'', djelima to baš i ne pokazuju. Pod pojmom ''milost'' sve više se nastoje nametati prilagođavanja kvazimodernim (ne)moralnim trendovima, tako da je razočaravajuće vidjeti pojedine kardinale i biskupe kako se natjeću koji će biti što moderniji i popularniji u svojim izjavama o ''milosti'', posebno kada je riječ o homoseksualnim vezama, te o veoma aktualnom pitanju onih koji su nakon rastave ušli u drugi (necrkveni) brak. Rekao bih da je sablazno gledati sve češća javna prepucavanja najviših crkvenih velikodostojnika, koji su od vlastite uobraženosti izgubili iz vida koliko vjernici pate zbog njihovog ponašanja. Sve pod krinkom ''milosti'', a milost je za sve, osim za te famozne ''tradicionaliste''. Oni nisu popularni jer iza njih ne stoji ni moćni lobiji, ni novac ni medijska propaganda, tako da su u tom smislu beskorisni, te ih se slobodno može progoniti.
Najpopularniji hrvatski katolički portal bitno.net je pristao objaviti tekstove spomenutog gospodina Zelića u kojima se upozorava na opasnost pojave ''zlih tradicionalista'', međutim ni jednim dosadašnjim tekstom ne objašnjavaju kako to da pričest bez problema mogu primati oni koji javno podržavaju UBOJSTVO nerođene djece i nemoćnih bolesnika, dok se oni koji javno podržavaju tradicionalni (predkoncilski) oblik mise masovno zastrašuju da će im biti uskraćena pričest ukoliko nastave s tim. Zbog optužbi za nekakav ''kriptolefebvrizam'' (šta god to značilo), po broju duhovnih zvanja i pastoralnom radu sa siromašnima jedan od najplodnijih redova u Katoličkoj crkvi (Franjevci od Bezgrešne), nalazi se pod teškim sankcijama Kongregacije za redovništvo i gotovo pred uništnjem, dok se ni ne pokušavaju disciplinirati skupine američkih časnih sestara (Leadership Conference of Women Religious) koje otvoreno podržavaju abortus i brojne druge stvari koje se kose s učiteljstvom Crkve.
Vratit ću se sada na sam početak teksta i dovršiti priču o talijanskom novinaru Mariu Palmaru. On je nažalost prije nekoliko dana preminuo. Među njegovim posljednjim željama bila je i ta da se sprovodni obredi i misa zadušnica održi po tradicionalnom obredu, što je rektor katedrale u kojoj je misa trebala biti služena drsko odbio. Tek nakon što je intervenirao i gradonačelnik Monze, koji je bio spreman dopustiti da misa bude na gradskom trgu ispred katedrale, a što bi izazavalo svojevrstan skandal i javnu sramotu svećenika koji nije dopustio misu u crkvi, župnik je popustio, te su misa i sprovodni obredi ipak održani u katedrali uz nazočnost preko tisuću ljudi. Toliko o (ne)milosti.
V
V
.
Broj komentara: 7:
Poštovani V.,
ne znam koliko pratite uopće bitno.net, ali fulali ste i očito ste površno čitali same tekstove g. Zelića jer je on čisto razdvojio Ecclesia Dei skupine od lefebvrovaca. Nadalje, znam da g. Zelić i Bitno.net podržavaju pokret koji se trudi promovirati izvanredni oblik rimskog obreda. Sjetite se samo izvještaja s mise vlč. Tilošaneca (koji je, eto, sada tu gdje je), te pohvala pape Franje FSSP-u i ostalim koji se trude oko te stvarnosti (često puta se prenio članak s bloga Tome blizanca i dala se informacija o TLM).
Malo ste nepošteni i također čizmom, udarate gdje ne treba potaknuti emocijama, a ne razumom.
Što se tiče FFI, tu je stvar puno kompliciranjija nego se čini. Crkve ne reagira nikada ako je sve u redu. Dopustimo si mogućnost da je doista bilo problema s franjevcima (kao i slučaj Fisher-More koledža gdje se alarmnistički nastojalo pokazati da biskup proganja nevine i ponizne tradicionaliste). Ovo je zaista za njih kušnja. A i slično su i isusovci u svoje vrijeme prolazili.
Što tiče Palmara - to je zaista bezobrazno od strane rektora te katedrale.
Vaš vjerni čitatelj
Kad se pogleda ova kritika, dobije se dojam da autor(ica) uopće nije pročitao/la tekstove na koje se obrušava. Tko je zaista površan?
Bilo bi mu (joj) dobro ponovno pažljivije pročitati te tekstove. Zelić baš naglašava bitnu razliku između privrženika "tradicionalnog" obreda koji su vjerni sinovi (kćeri) Crkve i otpadnika koji podržavaju taj isti obred.
Glupo je da sad ja tumačim tekst dr. Zelića, ali neki zaista ne znaju čitati.
A što ne piše sve što bloger(ica) želi da piše (to je jedina primjedba koja stoji), ne može se sve napisati u kratkom tekstu. A i ne zanimaju svakoga dugi tekstovi o toj temi..
Bilo bi i normalno da bbloger(ica) stavi link na članak kojega kritizira, da čitatelji mogu sami usporediti jedno i drugo.
Luka
Dobar kritički članak.
Slažem se da je g. Zelić totalno neprofesionalno i površno napisao tekst. Zapravo poprilično razočaravajući tekstovi za jednog teologa. Nažalost.
Iskreno zahvaljujem na ova dva komentara.
Tekstove sam opet pročitaoi zadržao identično mišljenje. I dalje mislim da je propuštena prilika da se puno bolje objasne stvari.
Kažete nije bilo prostora, pa ta dva teksta su ipak zauzela velik prostor, dvije ili tri rečenice više ne bi u tom smislu ništa više promijenile.
Nisam Lefebvreovac niti ih podržavam, ali ni njihov status u Crkvi nije baš takav. Ni to nije sve crno-bijelo, posebno što ni jedna ni druga strana (još) nije zatvorila vrata dijalogu.
Ne možemo nekog tek tako zvati odpadnikom. U pitanju je ipak pola milijuna vjernika od kojih Crkva ne smije tek tako odustati.
Kada sam rekao da je autor zaboravio napisati da nisu svi tradicionalisti Lefebvreovci, mislio sam i da je fer napisati da postoje brojne radikalne tradicionalističke zajednice koje djeluju u svijetu, a nemaju nikakve veze sa SSPX-om iako ih mediji vrlo često s njima poistovjećuju. Neke su čak izabrale i svoje vlastite (anti)pape.
Problem je taj što se jedna strana gazi, a druga pušta da cvjeta. Hans Kung je još uvijek katolički svećenik još uvijek dijeli sakramente i još uvijek propovijeda sa crkvenog oltara. Američke časne sestre koje sam spominjao su još uvijek katoličke redovnice i još uvijek iz katoličkih samostana pozivaju na ozakonjenje abortusa, eutanazije, homoseksualnih brakova... Nedavno je i portal bitno.net pisao o jednoj španjolskoj redovnici koja sasvim slobodno, bez sankcija propovjeda slične stvari.
Što se tiče Franjevaca od Bezgrešne, krivi ili ne-krivi sada su zgaženi, a u isto vrijeme nisu ni pipnute brojne ''liberalne'' skupine, koje ne samo da napadaju učenje Crkve o stvarima koje sam naveo, nego čak i temeljne dogme Katoličke vjere. Osobno poznajem svećenika koji javno niječe da je Isus Bog. Taj svećenik je uvaženi profesor na teologiji i takav kakav jeste sa tim idejama odgaja nove svećeničke kandidate.
Osobno sam se osvjedočio kolika mržnja prema tradiciji vlada u određenim krugovima u Katoličkoj crkvi. Osobno sam i čuo i vidio i ismijavanja i zastrašivanja. Ti krugovi su nažalost izuzetno jaki, izuzetno moćni i izuzetno glasni. Poznajem svećenike koji se boje javno služiti misu po starom obredu. Boje se svojih poglavara, a zašto ih se boje? Posebno mi je žao što gospodin Zelić nije i tu stranu priče uzeo u razmatranje.
Situacija u tekstovima koje sam kritizirao je otprilike predstavljena ovako: Postoje Lefebvreovci koji su otpadnici i postoje oni tradicionalisti koji slobodno djeluju u Crkvi. E to je poluistina jer oni nisu slobodni. Zato sam i stavio onu tužnu vijest o Mariu Palmaru, te situaciju iz Kostarike. I zajednica iz Zagreba se od početka suočavala i još uvijek suočava sa tom stranom diskriminacije prema ''tradicionalistima''.
Također, ne udaram nikog čizmom, samo sam kritizirao dva teksta. Kritizirao sam tekst, a ne osobu.
Nepravedno je govoriti da sam protiv portala bitno.net, pa u tekstu sam i napisao da je to najbolji hrvatski katolički portal. To sam napisao jer tako doista i mislim, a kao što vidite već dugo se nalazi i među mojim omiljenim linkovima.
Ovaj kritički osvrt je po meni sasvim ok. Nisam se do sada susretao s starim obredom mise, ali sam se nekoliko puta pokušao raspitati kod nekih svećanika. Svi su mi rekli da je to zabranjeno i da nama ovdje takve stvari ne trebaju.
Pročitao sam i tekstove sa bitno.net i ovaj vaš tekst. Mislim da je kritika na mjestu. Iskreno i mene zanima to, ako je već dopušteno misu slaviti i po starom obredu zašto onda neki i dalje govore da je zabranjeno.
Kada budem išao u Zagreb otići ću do te crkve gdje se slavi misa po starom obredu. Baš me zanima da to vidim.
IVAN
Svaka čast na tekstu. Svećenik sam i vrlo dobro znam o čemu govorite. Molim vas ne dajte se zastrašiti i nastavite pisati.
Želim vam sve najbolje i nek vas Bog blagoslovi.
Jako dobar kritički osvrt. Ono što gospodinu Zeliću očito fali. Žalosno je da jedan doktor nauka sebi dopušta onakvo površno poznavanje teme i da se još bez imalo srama usuđuje o toj temi pisati. Čak ni to nebi bio problem da gospodin ne iznosi laži u svemu tome. U nemogućnosti potkrepljivanja svojih površnih teza on poseže za izmišljenim dokazima tj. lažima.
Bogu hvala da se stara vjera vraća među Božji narod. Ona se sada nezaustavljivo rasplamsava i nema više toga tko će nas zaustaviti da govorimo za Istinu i da tu istu Istinu navjestamo. A kako je teško slušati i prihvatiti Istinu dovoljno govore svakodnevni napadi i zabrane upućeni porema tradicionalistima.
M.N.
Objavi komentar